zondag 26 mei 2024 om 10.00 uur

Ochtenddienst Johanneskerk
Voorganger(s): ds. B.J. van Haarlem

Vandaag: De zondag na Pinksteren wordt gevierd als zondag Trinitatis, de zondag van de Drie-eenheid. Voor veel gelovigen is het een lastig en moeilijk hoofdstuk uit de geloofsleer. Het is ook niet zo eenvoudig, maar daarom nog niet onzinnig. Het gaat niet om een definitie of een soort 'ontleding' van God. In de Bijbel, met name in het nieuwe testament, wordt over God gesproken als Vader, Zoon en Geest. Dat is natuurlijk nog lang geen leer, maar het roept wel de vraag op wat het betekent dat wij met verschillende woorden en op verschillende manieren over God spreken. Het gaat niet direct over de onderlinge verhouding tussen Vader, Zoon en Geest, maar om het samenzijn en samengaan van deze drie. Zij zijn onderling met elkaar verbonden, zij zijn één. En dat is ook de opdracht aan de gemeente: om één te zijn, om met elkaar verbonden te zijn, om elkaar te zien en te horen. Het gaat om het samenleven van de gemeente met God en met elkaar als leden van de Kerk.
Gelezen wordt: Exodus 3: 1 - 15 én Johannes 3: 1 - 21