Programma 2024 - 2025

Bezinning en Groei: mensen gevraagd.
Als denktankje voor Bezinning en Groei hebben we nagedacht of we, na het vertrek van Tjalling, het komend seizoen iets op dit gebied zouden kunnen aanbieden. We kwamen op een aantal ideeën, met als voorwaarde dat er voor elke gespreksgroep wel iemand gevonden moet worden die de leiding neemt. Het denktankje B&G kan helpen bij P.R. en andere praktische zaken.
De ideeën zijn:
* Het lezen van een boek met als titel ‘De toekomst van de kerk’ van Aarnoud van der Deijl. Het is een gemakkelijk leesbaar en zeer herkenbaar boek over alle plannen die de afgelopen decennia zijn uitgevoerd om de kerk aantrekkelijker te maken. Die hebben het niet gered, maar redt de samenleving het wel zonder de kerk?
Voor deze activiteit is iemand nodig die het gesprek leidt. Het boek zelf biedt verder voldoende structuur en gespreksstof.
* Een aantal avonden rond poëzie. Deze avonden hebben een simpele structuur. Iedere deelnemer neemt een gedicht mee dat past bij het van tevoren vastgestelde thema/onderwerp. Het gedicht wordt eerst door de inbrenger gelezen, daarna door twee of drie anderen; vervolgens vertelt de inbrenger wat ’m raakt in het gedicht, daarna kunnen de anderen iets zeggen over het gedicht; tenslotte leest de inbrenger nogmaals het gedicht voor. Daarna komt een volgende deelnemer aan de beurt.
Voor deze activiteit is iemand nodig die van gedichten houdt. Met deze opzet krijgt de avond als vanzelf structuur.
* Lernen met LeV, samen op Joodse wijze Bijbelverhalen lezen. Dat klinkt ingewikkeld maar is eigenlijk de gemakkelijkste van de drie. Er zijn speciale werkboekjes (LeV Cahiers), die door middel van vragen structuur geven aan de bijeenkomsten. Tussen de vragen door staan stukjes Bijbeltekst en stukjes tekst uit Joodse boeken. Je hoeft hiervoor geen Bijbelkennis te hebben, het enige wat nodig is, is samen in gesprek gaan. En luisteren natuurlijk.
Voor deze activiteit is iemand nodig, die ervoor zorgt dat elke nieuwe vraag door de volgende deelnemer aan het gesprek wordt beantwoord.
Je gaat gewoon het rijtje af.

Als je het wel ziet zitten één van deze activiteiten te begeleiden of je wilt er wat meer over weten, dan kun je één van ons aanspreken of mailen:
Jaap Bruinink             jrbruinink@hetnet.nl
Giny Middel                gi.middel@planet.nl

UITNODIGING HUISKAMERGESPREKKEN

najaar 2023 – winter 2024

Met veel plezier nodigen we u iedereen uit voor de Huiskamergesprekken vanaf oktober van dit jaar. We hebben gekozen voor het thema ‘muziek’. Niet alleen omdat muziek en zang in kerkdienst en geloof een grote rol spelen, maar ook omdat muziek velen raakt.

Om het niet bij ‘praten over’ te houden, willen we iedereen vragen om een lied of muziekstuk mee te nemen naar het Huiskamergesprek. Dat kan een kerkelijk lied zijn, maar ook een lied uit de popmuziek; het kan een muziekstuk zonder zang zijn, maar ook de woorden van een Psalm. Het gaat om iets dat je zelf raakt, dat iets zegt over wat voor jou belangrijk is.

Ieder is vrij om te bepalen hoe je je muziek mee wilt nemen: alleen de woorden die je voorleest, of een opname die je laat horen vanaf je telefoon of een cd. Belangrijk is wel dat je lied of muziekstuk niet langer dan 5 a 6 minuten duurt, anders is de avond te kort om ieders keuze een plaats te geven.

De Huiskamergesprekken gaan dit jaar weer in twee rondes: in oktober / november kun je meedoen, en in maart / april. Er is de keuze om je in te schrijven voor een morgen, een middag of een avond.

Ieder die deze uitnodiging onder ogen krijgt is hartelijk uitgenodigd om zich op te geven.
Je kunt dat doen door even te mailen met: nettie.trapman@chello.nl

Het pastorale team