zondag 3 maart 2024 om 10.00 uur

Ochtenddienst Ontmoetingskerk
Voorganger(s): ds. C. Mondt

Onze lieve Jezus met een gesel…..

Ik legde eens bij jullie uit hoe die drie kringen (Kerst-,Paas- en Pinksterkring) zich met elkaar verhouden. De Kerstkring zou je de theologie van het Koninkrijk moeten noemen en met centrale punt de geboorte van de Koning.

In de Paaskring (waarvan de veertig Dagen deel uitmaken) wordt ons een blik gegund in de weg van deze Koninklijke mens, die (helaas) uitloopt op lijden en dood. De laatste twee weken van de 40-dagen heten immers lijdenstijd (niet de gehele 40-dagen dus, zoals nog steeds  vaak wordt gedacht!). De Opstanding wil ten diepste zeggen: die Koninklijke weg loopt nooit dood!

En de Pinksterkring leert ons hoe die Messiaanse koninklijke weg, óók de weg van de gemeente (ekklesia) gaat worden, vandaar dat in Handelingen de ekklesia “zij die van de weg zijn” genoemd wordt.

In de huidige paaskring en daarbinnen de 40-dagentijd leren wij komende zondag over de tempel. De Joodse tempel was uniek, want hoewel het een prachtig gebouw was (één der wereldwonderen!) ging het toch juist om de inhoud.

Hadden de tempels der volkeren béélden, in de Joodse tempel werden wóórden bewaard en vereerd: de Tien Woorden dus, waarover het ook in de Exoduslezing gaat. Hoogleraar en psychiater Herman van Praag schreef een boek (“Mozes’ nalatenschap”) waarin hij duidelijk maakte dat de wereldwijde Mensenrechten aan deze woorden van Mozes te danken zijn. Die worden wereldwijd onverminderd overtreden!! Maar nu blijkt dat het bederf zelfs tot in de tempel is doorgedrongen! Wisselaars, wij zouden zeggen: het bankwezen, hebben zich n.b. gevestigd binnen het tempelplein, dus corruptie is zelfs daar binnengedrongen.

De zweep erover!! Op weg naar Pasen, naar een ander, nieuw rijk blijkt Jezus een moedig en controversieel figuur te zijn. Was de gemeente ook maar zo. Eigenlijk is dat broodnodig in onze verziekte wereld.

Chris Mondt